reseberättelser

Mina pärlor runt om i världen

Frankrike - Chamonix

Kategori: Skidresor



Har hunnit besöka denna plats tre gånger nu och kan sammanfatta det såhär - Det är stort, det är hardcore och det är ett puderparadis. Hit åker du inte utan stidhudar och ett par turbindningar :-)  www.chamonix.com

Hit åker många entusiaster som gillar toppturer och tung puder åkning. Jag skulle inte skicka hit någon som i förta hand vill glida runt i backarna och lapa sol eftersom systemet inte är så sammanhängande. Här väljer du vilken topp du vill åka upp på och tar buss mellan de olika liftsystemen. Att byta system tar lång tid. Jag har bättre tips till dig som vill åka mycket pist.

Till Geneve går de flesta flyg idag och billigast åker man med Easy Jet men det är verkligen ett lågprisflyg alla kategorier. Min egna favorit är Swiss. Transfer från Geneve till Chamonix finns det många av men jag har åkt med Chamexpress alla gånger hittills, enkelt och prisvärt! www.chamexpress.com

Om det är en tung puder dag så vill de flesta upp på Grand Montets och pressa max, då blir köerna långa redan tidigt på morgonen och det kan ta en timma att komma upp på berget. Här finns ju oändligt mycket offpist lätt tillgängligt och min egna favorit är Le lavancher. Dock blir det snabbt uppåkt. De riktigt farliga områdena på Les Grands Montets är koncentrerade kring toppen, vid glaciärerna, och att det längre ner på berget går att göra fler misstag utan att konsekvenserna blir lika ödesdigra.

 

Jag blev väldigt förtjust i systemet Balme tour (le tour)! Dels för att inte så många väljer detta i första hand när det är en puderdag och dels för att solen når hit tidigt. På framsidan av Le tour finns mycket rolig skogsåkning och tar man sig över kammen bort mot Vallorcine så får man grymma åk i näst intill orörd puder, dels genom skog men också på öppna fält. Det går att åka hela vägen ner till Vallorcine genom skogen och från Vallorcine kan du ta tåget tillbaka till Chamonix eller en lift tillbaka upp mot Le tour. Dock ska man vara försiktig om man kommer nära en "bowl" som det lätt kan gå laviner i.

Brévent och Flégere är också system man tar sig upp i för vissa turer, från Brévent kan du ta dig ner i Hotelfacet som är ett brant offpist åk och be gärna om vägvisning för att få ett bra insteg! I både Brévent och Flégere finns mycket bra piståkning, dessutom är det solsida så här kan man spendera en dag om man vill ha lite mer glidartid och hänga i solen på ett trevligt café. Från Flegére kan man ta sig vidare på många fina toppturer med stighudar, dels kan du gå upp till Key hole och denna tur är enormt vacker, dock inget för den otränade då det kommer ta ett par timmar att nå dit.



Aguille Du Midi är ett måste att besöka även om du inte tänker åka skidor, härifrån har du en bedårande utsikt över hela Chamonix och dess toppar, du ser också toppen på Mount Blanc här. Jag valde att åka Vallé Blanche ner, att gå över kammen ett måste för att nå det klassiska drygt 2 mil långa glaciäråket Vallée Blanche. På drygt 2 800 fallhöjdsmeter, från Chamonix på 1 035 meter över havet till toppen av Aiguille du Midi på 3 842 meter. Det innebär att ett långt offpiståk väntar – förutsatt att du tar dig över helveteskammen och jag måste erkänna att det känns lite läskigt att gå här trots stegjärnen som jag knäppt på mig, det är brant och isigt och på sidorna är det rena stup. Men åket är en enorm naturupplevelse, förvisso är det glaciär så man behöver vara uppmärksam och se till att inte ramla! Åket i sig är inte tekniskt svårt utan det är naturupplevelsen och det vilda man söker. Åk med guide är ett måste för dig som inte känner till berget eller glaciären, jag åkte själv med en som säsongat några år. Sele och isskruv är ett måste!

På vägen ner höll vi på att åka in i en hög militärer som hade någon form av övning i glaciar räddning och det hängde några stycken i rep som var hissade ner i sprickor, det såg ganska lustigt ut så jag var självklart tvungen att stanna och stirra lite, kanske kunde lära mig ett knep eller två ;) Skämt åsido så insåg man vilket tungt jobb det var att dra upp någon ur en glaciärspricka.

   

Jag har tagit lavinkurser uppe på berget här och det är väl investerade pengar för säkerheten är allt när du ger dig ut offpist, och jag kommer också gå glaciär kurs för det är inget att leka med sprickorna som finns där inget ont anandes! Vi fick en heldags träning i att söka upp sändare, gräva, förutspå lös snö och dess skikt - att rekommendera!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: